Nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców - Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach

Aktualności

Nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców

Print Drukuj

Nabór wniosków o przyznanie środków
z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego
 pracowników i pracodawców

W dniach 11.08-12.08.2025 r. przeprowadzony zostanie trzeci
nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego
 pracowników i pracodawców

Pracodawcy będą mogli ubiegać się o środki KFS:

  • z limitu podstawowego lub
  • z limitu rezerwy KFS

Limity te powiązane są z innymi PRIORYTETAMI (podane poniżej).
Składając wniosek konieczne będzie jednoznaczne wskazanie w ramach jakiego limitu Pracodawca zamierza składać wniosek. Zachęcamy zatem do analizy PRIORYTETÓW.

Pracodawca może złożyć maksymalnie 2 wnioski na wybrane kształcenie ustawiczne w ramach danego limitu.

Wysokość wsparcia może wynosić:

  1. w przypadku mikroprzedsiębiorstw – 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika;
  2. w przypadku pozostałych pracodawców – 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.

UWAGA: Sposób składania wniosku

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w formie elektronicznej za pośrednictwem Usług elektronicznych publicznych służb zatrudnienia (https://praca.gov.pl) przy pomocy zamieszczonego tam szablonu LINK

[praca.gov.pl / Usługi elektroniczne / Usługi dla organizacji / Wnioski o usługi i świadczenia z urzędu/ Wnioski pozostałe/Wniosek o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy (PSZ-KFS)]

WNIOSEK należy wypełnić i złożyć w ramach kontekstu organizacji, tj. po zalogowaniu się na konto w praca.gov.pl należy rozwinąć listę ustawień użytkownika poprzez naciśnięcie przycisku z imieniem i nazwiskiem, a następnie wybrać opcję „zmiana kontekstu” i wybrać właściwą organizację.
Poniżej link do zakładki pomoc.
(https://www.praca.gov.pl/eurzad/html/pomoc/index.html?zmiana_kontekstu.htm)

Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:

1. załącznik nr 1 do wniosku (dane uczestników oraz oświadczenie Pracodawcy);
2. dokumenty niezbędne do oceny spełnienia warunków dopuszczalności pomocy publicznej, w tym:

  • załącznik nr 2 do wniosku – Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis,
  • załącznik nr 3 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis lub Formularz Informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - w  zależności od tego jakiego sektora ta pomoc dotyczy.;

3. załącznik nr 4 do wniosku – Program Kształcenia Ustawicznego, w tym zakres egzaminu;
4. wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawionego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego (o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących);
5. kopia dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności
– w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Na przykład, w przypadku spółek cywilnych należy dołączyć umowę spółki cywilnej.
6. Dokumenty dotyczące wybranego realizatora kształcenia:
- ważne certyfikaty jakości oferowanych usług kształcenia – w przypadku posiadania przez realizatora owych certyfikatów jakości,
- dokument, na podstawie którego realizator prowadzi pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
7. pełnomocnictwo – w przypadku podpisywania wniosku przez Pełnomocnika;
8. inne dokumenty/oświadczenia niezbędne do potwierdzenia spełnienia danego priorytetu
- zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Zasad finansowania kształcenia ustawicznego ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kartuzach wprowadzone Zarządzeniem nr 36/2025 Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kartuzach z dnia 18 lipca 2025 r.: „Broszura informacyjna skierowana do pracodawców dotycząca priorytetów wydatkowania środków KFS”.

Załączniki nr 1, 2, 3 i 4 zostały udostępnione na stronie internetowej Urzędu https://kartuzy.praca.gov.pl/
(w zakładce: Dla Pracodawców i Przedsiębiorców/Dokumenty)

Pracodawco pamiętaj o zaznaczeniu zgody na doręczanie pism przez Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach poprzez portal praca.gov.pl.

Wnioski złożone poza wyznaczonym terminem nie będą podlegały rozpatrzeniu.

Priorytety wydatkowania KFS w 2025 roku – limit podstawowy

1.   wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie;
2.   wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy;
3.   wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku;
4.   poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy;
5.   promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.;
6.   wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy;
7.   wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych;
8.   rozwój umiejętności cyfrowych;
9.   wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną
14. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzaniem elastycznego  czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianie w firmach work-life balance.

Priorytety wydatkowania środków z Rezerwy KFS w 2025 roku

10. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób po 50. roku życia;
11. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności;
12. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z niskim wykształceniem;
13. wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w obszarach/branżach, które powiatowe urzędy pracy określają na podstawie wybranych przez siebie dokumentów strategicznych, analiz czy planów rozwoju jako istotne dla danego powiatu czy województwa.

Harmonogram naboru wniosków obowiązujący w 2025 r.

Etapy naboru

Termin naboru wniosków

Ilość dostępnych środków KFS*

Nabór I

31.01.2025 r. – 04.02.2025 r.- zakończony

Zaangażowanie: 525.913,40 zł. 

Nabór II

05.05.2025 r. – 07.05.2025 r.- zakończony

Zaangażowanie: 501.119,70 zł.

Nabór III

11.08.2025 r. – 12.08.2025 r.

Środki limitu podstawowego

Środki rezerwy

358.266,90 zł. 1

250.000,00 zł. 2

Razem środki limitu podstawowego  na rok 2025

1.385.300,00 zł.

Środki rezerwy na 2025 rok

250.000,00 zł.

*Szczegóły dotyczące każdego naboru ukazywać się będą przed naborem na stronie https://kartuzy.praca.gov.pl/
Ilość dostępnych środków może ulegać zmianom w zależności od wykorzystania środków z poprzednich naborów.
1 Dostępne środki z limitu podstawowego KFS, które pozostały do rozdysponowania w ramach priorytetów Ministra ustalonych na 2025 rok .
2 Dostępne środki z rezerwy KFS do rozdysponowania w ramach priorytetów Rady Rynku Pracy na 2025 rok.

Urząd rozpatrując złożone w terminie naboru wnioski będzie brać pod uwagę między innymi:

  1. zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
  2. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
  3. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
  4. posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
  5. w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
  6. plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym ze środków KFS, a w przypadku gdy kształceniem obejmowany ma być pracodawca – plany w kwestii rozwoju gospodarczego firmy w związku z kształceniem ustawicznym;
  7. możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitu środków na dany rok oraz limitu wskazanego w danym naborze.
  8. ocenę  spełnienia  zasady  oszczędności wydatkowania środków,
  9. uzasadnienie potrzeby kształcenia,
  10. uzasadnienie wyboru realizatora usługi kształcenia ustawicznego.

Celem wsparcia KFS
jest zapobieganie utracie zatrudnienia przez osoby pracujące z powodu kompetencji nieadekwatnych do wymagań dynamicznie zmieniającej się gospodarki.

Zwiększenie inwestycji w potencjał kadrowy powinno poprawić zarówno pozycję firm jak i samych pracowników na konkurencyjnym rynku pracy.

Spotkanie online dla pracodawców

W dniu 05 sierpnia 2025 r. uruchomimy dla Państwa możliwość spotkania online z pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy w Kartuzach w zakresie formy wsparcia jaką jest Krajowy Fundusz Szkoleniowy.

Co należy zrobić, aby uczestniczyć w spotkaniu?
 
Wystarczy do dnia 04 sierpnia 2025 r. zgłosić chęć spotkania na adresy e-mail:
a.drawc@kartuzy.praca.gov.pl
w.pawelczyk@ kartuzy.praca.gov.pl
W zgłoszeniu proszę o wskazanie, że dotyczy spotkania z zakresu KFS.
Następnie w dniu spotkania wyślemy zaproszenie z linkiem umożliwiającym połączenie online.
Planowane spotkanie rozpoczynać się będzie o godzinie 9.00

Administratorem danych osobowych jest Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach, 83-300 Kartuzy ul. Mściwoja II 4. Dane przetwarzane są w stopniu niezbędnym, w celu realizacji zadań. W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych przez Administratora oraz dostępu do nich należy skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych email: iod@kartuzy.praca.gov.pl

Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej BIP Powiatowego Urzędu Pracy w Kartuzach (https://pup.kartuzy.ibip.pl/public/?id=216653): RODO – Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych – Osoby korzystające z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w siedzibie urzędu.

Kartuzy, 18.07.2025 r.


CPZ


Doradca zawodowy online