W dniach 05.05-07.05.2025 r. przeprowadzony zostanie drugi
nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego
pracowników i pracodawców w ramach limitu podstawowego.
Składając wniosek konieczne będzie zaznaczenie, że wniosek składany jest w ramach limitu podstawowego. Pracodawca może złożyć maksymalnie 2 wnioski na wybrane kształcenie ustawiczne. Wysokość wsparcia może wynosić:
UWAGA: Sposób składania wniosku Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w formie elektronicznej za pośrednictwem Usług elektronicznych publicznych służb zatrudnienia (https://praca.gov.pl) przy pomocy zamieszczonego tam szablonu LINK [praca.gov.pl / Usługi elektroniczne / Usługi dla organizacji / Wnioski o usługi i świadczenia z urzędu/ Wnioski pozostałe/Wniosek o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy (PSZ-KFS)] |
WNIOSEK należy wypełnić i złożyć w ramach kontekstu organizacji, tj. po zalogowaniu się na konto w praca.gov.pl należy rozwinąć listę ustawień użytkownika poprzez naciśnięcie przycisku z imieniem i nazwiskiem, a następnie wybrać opcję „zmiana kontekstu” i wybrać właściwą organizację.
Poniżej link do zakładki pomoc .
(https://www.praca.gov.pl/eurzad/html/pomoc/index.html?zmiana_kontekstu.htm)
Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
- załącznik nr 1 do wniosku (dane uczestników oraz oświadczenie Pracodawcy);
- dokumenty niezbędne do oceny spełnienia warunków dopuszczalności pomocy publicznej, w tym:
- załącznik nr 2 do wniosku – Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis,
- załącznik nr 3 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis lub Formularz Informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - w zależności od tego jakiego sektora ta pomoc dotyczy.;
- załącznik nr 4 do wniosku – Program Kształcenia Ustawicznego, w tym zakres egzaminu;
- wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawionego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego (o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących);
- kopia dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Na przykład, w przypadku spółek cywilnych należy dołączyć umowę spółki cywilnej.
- Dokumenty dotyczące wybranego realizatora kształcenia:
- ważne certyfikaty jakości oferowanych usług kształcenia – w przypadku posiadania przez realizatora owych certyfikatów jakości,
- dokument, na podstawie którego realizator prowadzi pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- pełnomocnictwo – w przypadku podpisywania wniosku przez Pełnomocnika;
- inne dokumenty/oświadczenia niezbędne do potwierdzenia spełnienia danego priorytetu – zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Zasad finansowania kształcenia ustawicznego ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kartuzach wprowadzone Zarządzeniem nr 20/2025 Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kartuzach z dnia 15 kwietnia 2025.: „Broszura informacyjna skierowana do pracodawców dotycząca priorytetów wydatkowania środków KFS”.
Załączniki nr 1, 2, 3 i 4 zostały udostępnione na stronie internetowej Urzędu https://kartuzy.praca.gov.pl/
(w zakładce: Dla Pracodawców i Przedsiębiorców/Dokumenty)
Pracodawco pamiętaj o zaznaczeniu zgody na doręczanie pism przez Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach poprzez portal praca.gov.pl.
Wnioski złożone poza wyznaczonym terminem nie będą podlegały rozpatrzeniu
Priorytety wydatkowania KFS w 2025 roku – limit podstawowy
Minister właściwy ds. pracy co roku ustala priorytety wydatkowania środków KFS. Na 2025 rok określono następujące priorytety:
- wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie;
- wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy;
- wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku;
- poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy;
- promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.;
- wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy;
- wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych;
- rozwój umiejętności cyfrowych;
- wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną
- wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzaniem elastycznego czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianie w firmach work-life balance
Etapy naboru | Termin naboru wniosków | Ilość dostępnych środków KFS* |
Zaangażowanie: 534.353,40 zł. | ||
Nabór II | 05.05.2025 r. – 07.05.2025 r. | 550.946,60 zł. |
Nabór III | 11.08.2025 r. – 12.08.2025 r. | 300.000,00 zł. |
Razem limit na rok 2025 | 1.385.300,00 zł. |
*Szczegóły dotyczące każdego naboru ukazywać się będą przed naborem na stronie https://kartuzy.praca.gov.pl/
Ilość dostępnych środków może ulegać zmianom w zależności od wykorzystania środków z poprzednich naborów.
Urząd rozpatrując złożone w terminie naboru wnioski będzie brać pod uwagę między innymi:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym ze środków KFS, a w przypadku gdy kształceniem obejmowany ma być pracodawca – plany w kwestii rozwoju gospodarczego firmy w związku z kształceniem ustawicznym;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitu środków na dany rok oraz limitu wskazanego w danym naborze.
- ocenę spełnienia zasady oszczędności wydatkowania środków,
- uzasadnienie potrzeby kształcenia,
- uzasadnienie wyboru realizatora usługi kształcenia ustawicznego.
Celem wsparcia KFS
jest zapobieganie utracie zatrudnienia przez osoby pracujące z powodu kompetencji nieadekwatnych do wymagań dynamicznie zmieniającej się gospodarki. Zwiększenie inwestycji w potencjał kadrowy powinno poprawić zarówno pozycję firm jak i samych pracowników na konkurencyjnym rynku pracy.
Spotkanie online dla pracodawców
24 kwietnia 2025 r. uruchomimy dla Państwa możliwość spotkania online z pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy w Kartuzach w zakresie formy wsparcia jaką jest Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
Co należy zrobić, aby uczestniczyć w spotkaniu?
Wystarczy do dnia 23 kwietnia 2025 r. zgłosić chęć spotkania na adresy e-mail: a.drawc@kartuzy.praca.gov.pl, w.pawelczyk@ kartuzy.praca.gov.pl
W zgłoszeniu proszę o wskazanie, że dotyczy spotkania z zakresu KFS.
Następnie w dniu spotkania wyślemy zaproszenie z linkiem umożliwiającym połączenie online.
Planowane spotkanie rozpoczynać się będzie o godzinie 9.00
Administratorem danych osobowych jest Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach, 83-300 Kartuzy ul. Mściwoja II 4. Dane przetwarzane są w stopniu niezbędnym, w celu realizacji zadań. W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat sposobu przetwarzania danych osobowych przez Administratora oraz dostępu do nich należy skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych email: iod@kartuzy.praca.gov.pl
Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej BIP Powiatowego Urzędu Pracy w Kartuzach (https://pup.kartuzy.ibip.pl/public/?id=216653): RODO – Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych – Osoby korzystające z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w siedzibie urzędu.
Kartuzy, 16.04.2025 r.